Czynniki i trajektorie awansu polskiego przemysłu w globalnych sieciach produkcyjnych
Paths and limits to industrial upgrading:
high- or low-road of development in Polish manufacturing
Czynniki i trajektorie awansu polskiego przemysłu w globalnych sieciach produkcyjnych
Paths and limits to industrial upgrading:
high- or low-road of development in Polish manufacturing
prof. dr hab. Bolesław Domański
dr Anna Avdiushchenko, dr Robert Guzik, dr hab. Krzysztof Gwosdz, prof. UJ; dr Arkadiusz Kocaj, dr hab. Grzegorz Micek, prof. UJ; mgr Agnieszka Świgost-Kapocsi (doktorantka-stypendystka), mgr Magdalena Miśkowiec
Głównym celem projektu jest uchwycenie zakresu i mechanizmów poprawy pozycji branż przemysłu średnio-wysokiej i wysokiej techniki w Polsce, silnie uzależnionych od inwestorów zagranicznych, w globalnych sieciach produkcyjnych.
Poprawa tej pozycji (upgrading) rozumiana jest przede wszystkim jako rosnący udział wyrobów i usług o wysokiej wartości dodanej wraz ze zwiększającymi się kompetencjami przedsiębiorstw działających w Polsce.
Sformułowano cztery pytania badawcze:
rok 2019:
Paths and limits to industrial upgrading: high- or low-road of development in Polish manufacturing
The main objective of the project is to capture the scope and mechanisms of upgrading in Poland in medium-high and high technology manufacturing industries heavily dependent on foreign investors. Upgrading processes are understood as a move towards high value-added products and services with growing competences of firms operating in Poland within global production networks. This will be regarded as a highroad of development in contrast to the low-road characterised by the manufacturing of standardised products with limited non-production competences. The following four questions are posed in the study:
Rynek mody w kontekście zrównoważonego rozwoju
Fashion market in the context of sustainable development
dr hab. Monika Murzyn-Kupisz, prof. UJ
dr Jarosław Działek, dr Dominika Hołuj, dr Arkadiusz Kocaj, mgr Magdalena Miśkowiec
Celem projektu jest kompleksowa i wieloaspektowa analiza funkcjonowania i przestrzennych zależności występujących na rynku mody w Polsce w kontekście paradygmatu zrównoważonego rozwoju. Z jednej strony pod uwagę zostaną wzięte zarówno duże firmy działające w tej branży, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa oraz niezależni projektanci mody odzwierciedlający podażową część tego rynku. Z drugiej strony analizie poddane zostanie zróżnicowanie postaw i zachowań konsumentów na tym rynku (popytowa strona rynku), a także kwestie kształcenia przyszłych projektantów mody – studentów szkół podyplomowych i uczelni oferujących kierunki związane z projektowaniem ubiorów.
The aim of the project is to undertake a multidimensional, complex analysis of the functioning and spatial patters of the sustainable fashion market in Poland. On the one hand, the supply side of the market will be considered, both large firms – mayor players in the Polish context, SMEs and independent designers. On the other hand, the demand side – diverse attitudes and behaviours of consumers will be examined. The issue of inclusion of sustainable fashion approaches in curriculums of schools offering fashion majors on postgraduate and university level will also be taken into account.
Wywiady z małymi firmami odzieżowymi i niezależnymi projektantami mody (od 03.2020-obecnie).
Wywiady z organizatorami wydarzeń modowych (od 03.2020 do obecnie).
Wywiady z właścicielami I pracownikami sklepów z modą niezależną i odzieżą wyprodukowaną w Polsce (2021).
Opracowanie kwestionariusza do badan ankietowych postaw wobec mody zrównoważonej (2021).
Wywiady z przedstawicielami szkół i kierunków kształcących projektantów mody w Polsce (od 03.2020-obecnie).
Current research tasks:
Interviews with SMEs and independent fashion designers (03.2020-present).
Interviews with organisers of fashion events (03.2020- present).
Interviews with owners and employees of independent fashion shops and shops with clothing made in Poland (2021).
Development of the questionnaire content for a survey of attitudes to sustainable fashion (2021).
Interviews with teachers and staff of HEI institutions educating fashion designers in Poland (03.2020-present).
Wystąpienia na konferencjach w 2020 r./Conference presentations 2020:
Konferencja: Industrie, governi e mercati ai tempi del coronavirus. Trasformazioni strutturali, resilienze e fragilità economiche e sociali, c.MET05 workshop, organizator: Centro Interuniversitario di economia applicata alle politiche dell’industria, lo sviluppo locale e l’internazionalizzazione (MET-05), Università di Ferrara, referat: Museums and creative industries – together for local development? The Polish case (współautor: Chiara Dalle Nogare, University of Brescia), 9-10.09.2020 (udział on-line).
Konferencja: Badania w sektorze kultury. Przyszłość i zmiana, organizator: Uniwersytet Jagielloński, Instytut Kultury, referat: Kształcenie projektantów mody a idea zrównoważonego rozwoju (współautor: Dominika Hołuj), 19-20.11.2020 (udział on-line).
Konferencja: Przemiany strukturalne przemysłu i usług, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, referat: Zależność od ścieżki czy głęboka rekonfiguracja pracochłonnego przemysłu? Przypadek przemysłu odzieżowego w Polsce (współautor: Arkadiusz Kocaj), 7-8.12.2020 (udział on-line).
Udział w konferencjach zaplanowanych na 2021 r./Conferences planned for 2021:
Paper: Przestrzenie mody we współczesnym dużym mieście/Fashion spaces in the contemporary city, Konf. Użytkowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, Warszawa 22.-24.04.2021.
Paper: Targi mody w Polsce – zarys problemu/Fashion fairs in Poland, Konf. Użytkowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, Warszawa 22.-24.04.2021.
Paper: Independent fashion and sustainability in historic city centres. The case of Krakow, 8th EUGEO Congress on the Geography of Europe, Prague, 28.06-1.07.2021.
Paper: Path dependency or profound reconfiguration of a labour intensive industry? The case of clothing industry in Poland, Ersa Congress, Bolzano, 25-28.08.2021.
Artykuły w recenzji/Publications under review:
D. Hołuj, M. Murzyn-Kupisz, Promowanie idei mody zrównoważonej w działalności szkół wyższych i policealnych kształcących projektantów mody w Polsce, „Zarządzanie w Kulturze”, nr 3, 2021 (w recenzji/under review).
Ch. Dalle Nogare, M. Murzyn-Kupisz, Do museums foster innovation through engagement with the cultural and creative industries?, „Journal of Cultural Economics”, 2021 (w recenzji/under review).
Kartowanie zjawisk związanych z modą w przestrzeni Krakowa (2021).
Strategie mobilności oraz postawy i zachowania społeczne mieszkańców pozametropolitalnych obszarów wiejskich o słabej dostępności transportu publicznego
Mobility strategies and attitudes and social behaviours of non-metropolitan rural inhabitants with poor public transport accessibility
mgr Łukasz Fiedeń
Zakład Rozwoju Regionalnego
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
ul. Gronostajowa 7, 30-387 Kraków
Tel.: +48 (12) 664-53-35 Fax: +48 (12) 664-53-88
woj. małopolskie, Polska
Prof. dr hab. Bolesław Domański (Kierownik Zakładu)
Tel. +48 (12) 664-53-35
e-mail: boleslaw.domanski@uj.edu.pl
Dr Anna Avdiushchenko
Tel.+48 (12) 664-64-91
e-mail: anna.avdiushchenko@uj.edu.pl
Dr Jarosław Działek
Tel. +48 (12) 664-52-35
e-mail: jarek.dzialek@uj.edu.pl
Dr Robert Guzik
Tel. +48 (12) 664-53-34
e-mail: robert.guzik@uj.edu.pl
Dr hab. Krzysztof Gwosdz, prof. UJ
Tel. +48 (12) 664-53-32
e-mail: krzysztof.gwosdz@uj.edu.pl
Dr Arkadiusz Kocaj
Tel.+48 (12) 664-64-91
e-mail: arkadiusz.kocaj@uj.edu.pl
Dr Lidia Luchter
Tel. +48 (12) 664-53-31
e-mail: l.luchter@geo.uj.edu.pl
Dr hab. Grzegorz Micek, prof. UJ
Tel. +48 (12) 664-53-31
e-mail: grzegorz.micek@uj.edu.pl
Dr hab. Monika Murzyn-Kupisz, prof. UJ
Tel.+48 (12) 664-52-97
e-mail: monika.murzyn-kupisz@uj.edu.pl
Dr hab. Michał Paszkowski
Tel. +48 (12) 664-53-34
e-mail: m.paszkowski@geo.uj.edu.pl