Poradniki

Jak wprowadzić elementy mindfulness do nauczania?

Anna Kołodziej11 października 20236 min
Jak wprowadzić elementy mindfulness do nauczania?

W dzisiejszych czasach coraz więcej uczniów zmaga się ze stresem i brakiem koncentracji. Techniki mindfulness mogą pomóc im uspokoić umysł, skupić uwagę i odnaleźć równowagę. Wprowadzenie elementów uważności do procesu nauczania przynosi wiele korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom.

Ćwiczenia oddechowe dla uczniów

Oddychanie jest kluczowym elementem praktyk mindfulness. Już kilka minut świadomego oddechu pomaga uspokoić umysł i ciało. Warto zaczynać i kończyć lekcje krótką medytacją oddechową. Można poprosić uczniów, by usiedli wygodnie, zamknęli oczy i skupili się na oddechu. Niech zwrócą uwagę na rytm i głębokość wdechów i wydechów, odczucia w klatce piersiowej i brzuchu. Taka krótka przerwa pozwoli im się skoncentrować przed nowym zadaniem.

Ćwiczenia oddechowe w parach

Aby urozmaicić ćwiczenia oddechowe, można poprosić uczniów, by dobrali się w pary. Jedna osoba kładzie dłoń na klatce piersiowej drugiej i przez minutę obserwuje rytm jej oddechu. Następnie następuje zamiana. Dzięki temu uczniowie uczą się też uważności wobec drugiego człowieka.

Liczenie oddechów

Ćwiczenie polega na liczeniu oddechów od 1 do 10, a następnie zaczynaniu liczenia od nowa. Gdy umysł zaczyna odpływać, wracamy do liczenia oddechów. Dzięki temu łatwiej utrzymać koncentrację.

Obserwacja oddechu brzusznego

W tej medytacji kładziemy jedną dłoń na brzuchu, a drugą na klatce piersiowej. Staramy się oddychać tak, by to brzuch unosić głównie brzuch. Ułatwia to głęboki, spokojny oddech.

Medytacja w klasie

Poza krótkimi ćwiczeniami oddechowymi, warto wprowadzać dłuższe, kilkunastominutowe medytacje. Mogą one poprzedzać testy i sprawdziany, by uspokoić uczniów. Można też medytować po długich jednostkach lekcyjnych, by odświeżyć umysł.

Medytacja uważności

Podstawowa medytacja uważności polega na skupieniu się na oddechu, doznaniach ciała, dźwiękach i myślach, bez oceniania ich. Gdy umysł odpłynie, wracamy do odczuwania oddechu. Ta prosta technika redukuje stres i poprawia koncentrację.

Medytacja metta

Medytacja metta, czyli medytacja miłującej dobroci, skupia się na kierowaniu życzliwości do siebie i innych. Pomaga rozwinąć współczucie i cierpliwość. Może być szczególnie przydatna w klasach, gdzie występują konflikty.

Medytacja uważności dźwięków

W tej medytacji skupiamy się na wszystkich dźwiękach słyszanych w danej chwili - oddechu, szumów z zewnątrz, odgłosów poruszania się. Ćwiczy ona głębokie słuchanie i koncentrację.

Czytaj więcej: Jak edukacja wpływa na zdrowie psychiczne?

Uważność w codziennych czynnościach

Uważność możemy integrować nie tylko poprzez formalną medytację, ale też wykonywane na co dzień czynności. Warto zachęcać uczniów do skupiania się na tym, co robią tu i teraz.

Skupienie podczas jedzenia

Przy kolejnym posiłku możemy zwrócić uwagę na smak, zapach, teksturę i temperaturę jedzenia. Jedząc powoli i świadomie, bardziej doceniamy posiłek i jesteśmy syci szybciej.

Chodzenie z uwagą

Spacerując, skupiamy się na odczuciach ciała - stopach dotykających podłoża, ruchu mięśni, oddychaniu. Można też zaobserwować otoczenie wszystkimi zmysłami lub policzyć oddechy.

Słuchanie ze zrozumieniem

Kiedy ktoś mówi, staramy się słuchać uważnie, bez przerywania i oceniania. Dajemy mówiącemu przestrzeń i skupiamy się na zrozumieniu jego perspektywy.

Integracja mindfulness z lekcjami

Jak wprowadzić elementy mindfulness do nauczania?

Uważność można wpleść w tok zajęć szkolnych, aby wzmocnić efekty uczenia się uczniów. Krótkie techniki pomogą im się skoncentrować i lepiej przyswoić wiedzę.

Ćwiczenia oddechowe przed testem

2-3 minutowa medytacja oddechowa tuż przed testem pomoże uspokoić umysł, zredukować stres i poprawić wynik. Uczniowie będą mogli się lepiej skupić na zadaniu.

Medytacja przed pracą pisemną

Podobnie, kilka chwil medytacji przed pracą klasową uspokoi umysł i poprawi jakość pracy uczniów. Pomoże też zredukować niepokój przed sprawdzianem.

Uważne słuchanie podczas wykładu

Można zachęcić uczniów do świadomego słuchania nauczyciela - bez oceniania, porównywania z własnymi poglądami. Taki głęboki odbiór informacji poprawia ich przyswajanie.

Wykorzystanie natury do praktykowania uważności

Przyroda doskonale sprzyja medytacji i rozwijaniu świadomości. Warto organizować zajęcia na świeżym powietrzu, aby ćwiczyć uważność w kontakcie z naturą.

Spacery w lesie

Podczas spaceru w lesie można skupić się na dźwiękach, zapachach, odczuciach ciała. Uczniowie uczą się koncentracji przy mniejszej stymulacji zmysłów niż w klasie.

Ogród sensoryczny

W ogrodzie z różnymi roślinami uczniowie mogą świadomie korzystać ze wszystkich zmysłów - dotykać liści, wąchać kwiaty, wsłuchiwać się w szum drzew.

Obserwacja przyrody

Inną opcją jest uważna obserwacja przyrody - kształtów chmur, ruchu trawy, ścieżki mrówek. Rozwija ona ciekawość i wrażliwość uczniów.

Wspieranie empatii i życzliwości

Techniki mindfulness mogą pomóc uczniom rozwinąć zrozumienie dla innych i życzliwe relacje w klasie.

Ćwiczenia współczucia

Medytacje współczucia uczą wyobrażania się w położeniu innych i kierowania do nich ciepłych myśli. Rozwija to empatię uczniów.

Dyskusje w kręgu

Dzielenie się przeżyciami i uczuciami w kręgu, przy zasadzie uważnego słuchania, buduje zrozumienie i zaufanie w klasie.

Aktywności budowania zespołu

Wspólne ćwiczenia i zabawy, które wymagają kooperacji, pomagają uczniom docenić siebie nawzajem i zbudować przyjazne relacje.

Podsumowanie

Wprowadzenie elementów uważności do szkoły może przynieść wiele korzyści. Regularna praktyka redukuje stres uczniów, poprawia ich koncentrację i umiejętność uczenia się. Ćwiczenia oddechowe i medytacja pomagają im uspokoić umysł przed lekcjami i sprawdzianami. Uważność w codziennych czynnościach uczy ich żyć bardziej świadomie. Kontakt z naturą sprzyja rozwijaniu koncentracji i wrażliwości. Wspólne aktywności budują z kolei empatię i dobre relacje w klasie. Warto znaleźć sposób, by mindfulness stał się integralną częścią kultury danej szkoły.

Najczęstsze pytania

W szkole podstawowej warto stosować krótkie, 5-10 minutowe ćwiczenia oddechowe i medytacyjne. Można je wpleść w tok lekcji lub zorganizować przed sprawdzianem. Dobrze sprawdzą się też zabawy i aktywności na świeżym powietrzu.

Z nastolatkami warto rozmawiać o korzyściach mindfulness, np. radzeniu sobie ze stresem czy poprawie koncentracji. Ćwiczenia dobrze wkomponować w ich zainteresowania, np. muzykę czy media społecznościowe. Pozytywne efekty przekonają ich do dalszej praktyki.

Z małymi dziećmi medytacje powinny być krótkie i angażujące więcej zmysłów, np. skupiające się na oddechu i dźwiękach. Wizualizacje, opowieści i zabawy ułatwią im świadome oddychanie i skupienie.

Dobre ćwiczenia to dmuchanie bańków mydlanych, gaszenie świeczki, obserwowanie ruchu brzucha podczas oddechu. Można też poprosić, by wyobraziły sobie, że brzuch jest balonem i powoli go napompowywały oddechem.

Można obserwować koncentrację i zachowanie uczniów w klasie, porównać wyniki testów przed i po wprowadzeniu praktyk. Warto też zapytać samych uczniów o odczucia i opinie na temat ćwiczeń uważności.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-outline
Ocena: 3.33 Liczba głosów: 3

5 Podobnych Artykułów:

  1. Gruby i chudszy: Pełna recenzja zabawnej komedii o niezwykłej przyjaźni
  2. Co to jest depresja w geografii? Odkryjmy nieznane oblicze Ziemi
  3. Dołki w policzkach: Czym są i jak je uzyskać?
  4. Znaki zodiaku odpowiadające za sukces zawodowy: twój horoskop kariery
  5. Wentylator komputerowy - poradnik dla początkujących
Autor Anna Kołodziej
Anna Kołodziej

Witajcie! W krainie wiedzy i rozwoju osobistego podzielę się unikalnymi metodami nauczania. Odkrywam technologie edukacyjne, badam psychologię i umiejętności miękkie. Porady dla nauczycieli? To moja specjalność. Zapraszam w świat inspiracji!

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły